Posted on Leave a comment

Anna skal på jobbintervju

For tre uker siden søkte Anna på jobb i Solsvingen barnehage som barnehageassistent. Søknadsfristen var 20. august. Nå er det 25. august. Anna er usikker. Kommer Solsvingen barnehage til å ringe henne?

Den 28. august ringer mobilen til Anna. Hun er på kjøkkenet og lager seg en kopp te. Mobilen ligger på stuebordet. Hun løper for å ta telefonen. Det er et ukjent nummer på skjermen.

Anna: Hei, det er Anna.

Mann: Hei, dette er Ole Haraldsen fra Solsvingen barnehage som ringer.

Anna: Ja, hei.

Mann: Det gjelder stillingen barnehageassistent som du har søkt på.

Anna: Ja.

Mann: Vi vil gjerne invitere deg på intervju. Har du ledig tid i neste uke?

Anna: Ja, jeg kan mellom åtte og fire hver ukedag.

Mann: OK. Skal vi si tirsdag klokka ti her i barnehagen?

Anna: Ja, det passer fint for meg.

Mann: Herlig, da ses vi klokka ti på tirsdag.

Anna: Ja, det gjør vi. Gleder meg til å hilse på dere.

Mann: Takk i like måte. Ha en fin dag videre.

Anna: Takk, du også.

Mann: Ha det godt.

Anna: Ha det bra.

Spørsmål

  • Hvilken stilling har Anna søkt på?
  • Når søkte Anna på stillingen?
  • Hvilken dato ringer de fra barnehagen?
  • Hva heter personen som ringer fra Solsvingen barnehage?
  • Hvilken dag og tid skal Anna på intervju?

Anna er glad og nervøs når hun legger på telefonen. Nå må hun forberede seg. Hvilke spørsmål kan hun få? Hva skal hun ha på seg? Hun har veldig lyst på jobben. Det er kjedelig å gå hjemme hele dagen lang. Pengene er også et stort pluss.

Det er vanskelig å sove om kvelden. Før tenkte Anna på familien i Ukraina. På mannen, mamma og pappa, alle vennene. Hun tenker fortsatt på alle i Ukraina når hun skal sove. Men nå tenker hun også på jobbintervjuet. Hun er redd for å si noe feil. Eller dumt. Anna håper ikke at de snakker for fort eller bruker vanskelige ord hun ikke forstår.

På norskkurset blir alle glade når hun forteller om jobbintervjuet.

Lærer: Det kommer til å gå bra.

Magda: Ja, du må bare være positiv. Dette klarer du fint.

Isaias: Bare vær deg selv.

Anna: Jeg er så redd for å si noe dumt eller ikke forstå hva de sier.

Lærer: Da ber du dem pent om å gjenta eller snakke saktere.

Gloria: Du er den flinkeste i klassen.

Claudio: Du er perfekt til jobben.

Lærer: Kanskje du kan øve deg til intervjuet? Det er alltid fint å forberede seg.

Fah: Jeg kan øve sammen med deg hvis du vil.

Anna: Åh, det hadde vært kjempefint Fah.

Amari: Jeg kan også hjelpe deg med å øve.

Anna: Dere er så snille.

Etter norskkurset drar Anna, Amari og Fah hjem til Anna. De skal øve sammen. Anna serverer te og kjeks. Nå sitter de i stua og er klare til å øve.

Fah: Kan du fortelle litt om deg selv?

Anna: Ja, jeg heter Anna og kommer fra Kyiv i Ukraina. Jeg er gift og har to barn som går på skole. Mannen min er igjen i Ukraina. I Norge går jeg på norskkurs.

Amari: Kanskje du skal si noe om hva du gjorde i Kyiv? Hvilke jobber du hadde.

Anna: Men jeg jobbet ikke med barn. Jeg jobbet i et byrå som grafisk designer. Jeg har ikke erfaringen de ønsker seg.

Fah: Men du kan si at du er kreativ og liker å lage ting. Du er flink til å tegne og male.

Anna: Ja, det er sant.

Amari: Du kan også svare ærlig.

Fah: Og du har to barn selv. Så du har erfaring med barn.

Anna: Ja, dere har rett.

Amari: Ja, du kan si at du er vant til mye stress fra jobben din som grafisk designer.

Fah: Ja, det er et viktig poeng. Jeg er sikker på at det er mye bråk i barnehagen.

Anna: Ja, barn pleier å mase.

Amari: Vi prøver igjen. Kan du fortelle litt om deg selv?

Anna: Ja, jeg heter Anna, er gift og har to barn. Jeg kom til Norge i februar og går på norskkurs. I Kyiv jobbet jeg som grafisk designer. Jeg vil jobbe i barnehage fordi det er en koselig jobb. Jeg er vant til stress og kjenner mange barn.

Fah: Det var ganske bra, men jeg vet ikke om du skal si at det er en koselig jobb.

Amari: Nordmenn synes at det er viktig å ha det koselig.

Fah: Ja, men jeg tror du bør velge et annet adjektiv. Hva med kreativ? Eller viktig?

Amari: Interessant og lærerik kan også passe bra. Jeg tror ikke du skal snakke om stress. Det er viktig å være positiv.

Anna: Men du sa at jeg skulle snakke om stress.

Amari: Jeg tok feil. Det hørtes ikke bra ut. Beklager.

Fah: Prøv en gang til.

Anna: Jeg heter Anna, er gift og har to barn som går på skole her i Norge. Mannen min er igjen i Ukraina. Nå går jeg på norskkurs, men jeg vil gjerne jobbe.

Amari: Det var bra!

Fah: Ja!

Amari: Hvorfor vil du jobbe i barnehage?

Anna: Det er en interessant, viktig og lærerik jobb.

Fah: Hva er dine sterke sider?

Anna: Jeg er tålmodig, kreativ og omsorgsfull.

Amari: På hvilken måte er du kreativ?

Anna: Jeg liker å tegne og male.

Fah: Og når er du omsorgsfull?

Anna: Jeg er flink til å lese barnas følelser. Jeg snakker rolig og trøster når de gråter. Det er viktig å være en trygg voksen.

Amari: I Norge er vi ute hele tiden. Hvordan liker du å være ute når det snør eller regner?

Fah: Det var et godt spørsmål!

Amari: Ja, jeg vet det. Jeg liker ikke å være ute når det regner eller er veldig kaldt.

Anna: Det finnes ikke dårlig vær, bare dårlige klær.

Fah: Nå synes jeg du svarer godt.

Anna: For å være ærlig er jeg utslitt.

Amari: Hva betyr utslitt?

Anna: Du må google det. Jeg er for sliten til å svare.

Fah: Ja, nå drikker vi te.

Spørsmål

  • Anna får mye støtte og oppmuntring fra de andre på norskkurset når hun forteller om jobbintervjuet. Støtte og oppmuntring er fine og gode ord som gjør deg glad. Hva sier de til henne? Skriv setningene i boka di.
  • Læreren gir Anna tre råd før intervjuet. Et råd er noe som er smart å gjøre. For eksempel; Du bør legge deg tidlig hvis du skal tidlig opp neste dag. Det er et godt råd. Du bør ikke gå ute med vått hår om vinteren. Da kan du bli syk. Det er også et godt råd. Hvilke tre råd får Anna av læreren? Skriv rådene i boka di.
  • Anna sier; “Det finnes ikke dårlig vær, bare dårlige klær”. Hva betyr det? Skriv svaret i boka di.

Oppgaver

Ja eller nei?

  • En person som liker å tegne og male, er kreativ.
  • En person som tåler stress, er utslitt
  • En person som trøster barn som gråter, er omsorgsfull og snill.
  • En person som ikke blir sint, sur og irritert når barn maser og bråker, er tålmodig.
  • En person som er nervøs, er trygg og rolig.
  • En person som er redd, er glad.
  • En person som er flink, er god.
  • En person som er positiv, vet at alt kommer til å gå bra.

Skriv verbene som mangler i teksten

Anna ______________ på jobbintervju i Solsvingen barnehage på tirsdag klokka ti. Hun ___________ seg til å hilse på

Ole Haraldsen. På norskkurset ______________ alle glade når Anna forteller om jobbintervjuet. Fah og Amari skal

____________ til intervjuet sammen med Anna. Amari sier til Anna at hun skal ____________ ærlig når hun svarer på

spørsmålene. Fah _____________ at Anna svarer godt på spørsmålene.

Skriveoppgaver: Velg én av oppgavene.

  1. Anna har søkt jobb i barnehage. Hvilke aktiviteter gjør barna i barnehagen? Skriv om en vanlig dag i barnehagen.
  2. Hva likte du å gjøre da du var barn? Spilte du fotball? Danset du hip hop? Skriv om en fritidsaktivitet du drev med da du var barn.
  3. Hvilken jobb har du lyst på? Forklar hvorfor.
  4. Har du vært på jobbintervju i Norge? Skriv om jobbintervjuet.
  5. Det er vanlig å få spørsmål om hva som er dine sterke og svake sider på et jobbintervju. Skriv om hva du er flink til og hva du kan bli bedre på.

Leave a Reply